قائم مقام هفته نامه بازار کسب و کار طی یادداشتی نوشت: صدای استخوان‎های شکسته اقتصاد رسانه‎های محلی از  تیراژ غیر واقعی به گوش می رسد.

 به گزارش پاسرو؛ حمیدرضا محمدیاری، قائم مقام هفته نامه بازار کسب و کار استان گلستان طی یادداشتی نوشت:

چالش‎های اقتصادی روز به روز رسانه‎های استانی را با مشکلات زیادی از جمله تعدیل نیروی انسانی و کاهش میزان صفحات و تیراژ رو به رو کرده است.

و این امر باعث شده که برخی از خبرنگار نماها در سطج استان گلستان برای کسب درآمد نمایندگی برخی از رسانه‎های کثیر الاانتشار را بگیرند.

 اما این رسانه‎ها با تیراژ غیر واقعی که اعداد آن گاها بیش از سه و در نهایت 15نسخه  در هر استان تجاوز نمی‎کند و بازار سیاهی را  در بین مدیران سازمان‎های استان‎ها برای دور زدن قیمت‎های واقعی آگهی در نشریات ایجاد کند  و این در حالی است که برخی از این دستگاه‎ها متولی امر محسوب می‎شوند.

سازمان‎ها زمانی که نشریات محلی برای دریافت آگهی‎ مراجعه می‎کنند اذعان می‎کنند که این آگهی‎ها باید در نشریات کثیر الاانتشار به چاپ برسد و این مهم فراتر از قانون مطبوعات و قوانین ارائه آگهی‎ها است.

این درحالی است که تیراژ این نشریات واقعی نیست و نشریات کثیر الاانتشار در سطح استان‎ها حتی 15 نسخه هم برای توزیع در استان لحاظ نمی‎کنند و قوانین دولتی تبیین شده که رسانه‎ها برای دریافت هر نوع آگهی دولتی باید حداقل 200 نسخه در هر شهر از آن استان توزیع در گیشه‎های روزنامه‎فروشی داشته باشند.

این وضعیت باعث شده که میزان صفحات نشریات محلی در چهار صفحه باقی بماند و رشدی از نظر افزایش مطلب نداشته باشند و از سویی هم با توجه به وضعیت اقتصادی و چنین معضلاتی دیده می‎شود برخی از نشریات محلی نیز تنها زمانی مبادرت به چاپ می‎کنند که آگهی لازم را داشته باشند که در اصل به آگهی‎نامه بیشتر شبیهه هستند و این گونه رفتارها دستگاه‎ها و شرکت‎های اجرایی را در توزیع آگهی به هدفشان نخواهد رساند.

در اینجا به نظر می‎رسد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نتوانسته به مسئولیت خود به درستی عمل کند و برخورد لازم با متخلفان رسانه‎ای در سطح استان صورت نگرفته است.

این چنین علف‎های هرز در رسانه‎ها  باعث عدم توسعه و رونق اقتصاد رسانه‎های استانی شده‎  و رسانه‎ها را هر روز از رسالت خود دور می‎کند

با این اوصاف امروز نمی دانم در اینجا که خود بعنوان مجری یک رسانه هستم به چه کسی و یا شخصی گلمند شوم چرا این موضوع باعث تضعیف رسانه‎های که واقعا در حال فعالیت هستند شده است.

 چرا که تنها پشتوانه مالی این رسانه‎ها محلی می‎تواند آگهی‎های بخش دولتی باشد و اداره کل ارشاد استان نیز باید در این امر نشریات استانی را یاری کند.

 متاسفانه با این توضیحات  در اجرای بند 5 از ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین‌نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی، دستورالعمل اجرایی انتشار آگهی¬ های که حق قطعی نشریات بومی است با مشکل رو به رو هستیم. آگهی‎ها به روزنامه‎های که صرفا در اختیار نماینده نشریه و یا نهایت در اختیار  مجری توزیع قرار دارند با قیمت ییش از رسانه های بومی  واگذار می‎شود.

من بعنوان یک مجری در نشریات استانی تاسف می‎خورم که جایگاه واقعی رسانه‎های محلی کجای این عدالت قرار دارد .

چرا که سخنگو و تریبون اطلاع رسانی ادارت کل استان‎ها صرفا از طریق همین رسانه های که مورد ظلم و اچحاف این مراکز قرار می‎گیرد است اما با  ارائه آگهی به  چنین نشریات در حال شکست اقتصادی هستند.

رسانه های که با سیلی روی خود را سرخ نگه داشته و در مقابل تند بادهای خشمگین قد علم کرده تا آبرو و حیثیت استان خود را در مقابل تهاجمات فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی حفظ کند ، حال آنکه انتظار است آنهایی که مدام با سر منت از این رسانه‎ها خواستار انتشار مطالبشان حتی بدون سانسور هستند حامی منابع اقتصادی این مطبوعات به نوبه خود باشند.

 از اینکه رسانه‎های بومی تربیون باشند و رسانه های غیر بومی بار اقتصادی را برای خود به ارمغان ببرند این خود به نوعی خیانت در اقتصاد هر استان بشمار می‎رود.

 هر روز شاهد سبز شدن این علفهای هرز از اقساء نقاط استان هستیم چرا که منابع استان را برای خود منابع بکری دانسته و مانند ویروسی که هیچگونه رحمی نداشته‎اند به جان منابع مالی رسانه‎های استانی افتاده‎اند .

اگر این افراد بدانند چه خیانتی در حق مردم استان با این رفتار خود می‎کنند قطعا از ادامه روند همکاری با رسانه‎های که به ظاهر نام سراسری را بدوش می‎کشند خودداری خواهند کرد.

 این رسانه‎ها صرفا با تیراژ 15 نسخه در هر استان و آن هم با اصرار نماینده یا سرپرست نشریه که زیر نظر شرکت‎های ایجاد شده  نمی‎توانند به هدف سازمان‎ها برای انتشار مطالب و آگهی خود کمک کنند.

متاسفانه این بیماری به جان رسانه‎های استانی نیز رخنه کرده و در هر زمان که آگهی داشته باشند برای حفظ بقا و کسب درآمد ناچیز اقدام به چاپ 100 الی 200 نسخه و در چهار صفحه می کنند که در اعلام وصولشان برای دریافت کمک دولت اظهار می‎دارند که نشریه‎ای با تیراژ6 هزار نسخه توزیع شده است.

وظیفه هر رسانه کمک به وضعیت اقتصادی منطقه خود چه از نظر فرهنگی ، علمی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و ورزشی است و برای حفظ این ارزش‎ها نیاز به منابعی دارد که این منابع بنا به دستور اکید قانون بخشی از آن از طریق سازمان‎ها و ادارت استانی تامین می‎شود.

و اداره کل فرهنگ و ارشاد هر استان حامی و حافظ منافع رسانه‎های که در آن استان منتشر می‎شود هستند.

 اما در اینجا خود این اداره کل که باید حامی رسانه‎های محلی استان باشد نسبت به نقض آشکار قوانین اقدام کرده و آگهی‎های که باید به رسانه‎های فعال بومی استان ارائه دهد و حامی آنها برای بیدار ماندن همه رسانه‎های بومی باشد متاسفانه نسبت به پشت کردن و خنجر از پشت زدن اقدام می‎کنند .

ادامه دارد ..

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با شهدا

IMAGE

تهدید یک خواهر بسیجی را جدی بگیرید/ دخترم را غسل شهادت می دهم/ فتنه گران نطفه های حرام اسرائیل و آمریکا هستند

خواهر شهید مدافع حرم «محمدرضا شیبانی» گفت: مادر سه فرزند هستم و آنان را از...

IMAGE

اسارت و سرِ از تن جدا و یک کودک خلاصه ای ز تمامیِ روضه ها؛ محسن

میثم احمدی، شاعر جوان گرگانی، غزلی در سوگ شهید مسحن حججی سروده است.

IMAGE

دشمن بداند ما بصیرت و اعتقاد را از «زینب کبری» آموختیم/ ولایتمداران جلوداران جبهه امنیت هستند

همسر شهید مدافع حرم سیداحسان حاجی حتملو گفت: دشمن بداند ما بصیرت و اعتقاد را از...

آرشیو